• ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • 1
  • 2
  • 3
  • 
ZaufanieProfesjonalizmDoświadczenie

    Zaufanie
    Profesjonalizm
    Doświadczenie

  • 1

1. Elektroniczne skrzynki podawcze.

Do 11 sierpnia br. urzędy centralne i samorządowe powinny były dostosować swoje skrzynki podawcze do standardów określonych przez resort. Zmiany, mające na celu poprawienie funkcjonalności skrzynek wprowadziła dokonana w początkach br. nowelizacja ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 235 ze zm.).

ESP z założenia są miejscem w wirtualnej przestrzeni urzędów centralnych i samorządowych, do którego wpływają pisma tzw. wirtualnym odpowiednikiem okienka w urzędzie.

Poszczególne urzędy konsultują obecnie wzorce dokumentów elektronicznych, np. wniosków o uzyskanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Dokumenty będzie można pobrać i złożyć w systemie teleinformatycznym (czyli głównie za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej – ePUAP) Mechanizm kontroli wzorów przez resort ma zapobiegać występującej do tej pory sytuacji, gdy na e-PUAP można było znaleźć formularze dokumentów niezgodne z wymogami. W kolejnym etapie (do 25 grudnia) wzory dokumentów mają być ujednolicone w całym kraju.

 2. CEIDG: firma.gov.pl 

Już od 2011 r. biznes można zarejestrować za pośrednictwem internetowej strony Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Mało przedsiębiorców wie, że strona firma.gov.pl służy również do obsługi profilu przedsiębiorcy, czyli dokonywania na bieżąco wszelkich zmian danych, jak chociażby adres wykonywania działalności, informacje o rodzaju prowadzonego biznesu czy dane kontaktowe. Jednak zaledwie kilka procent przedsiębiorców załatwia sprawy w ten sposób. Reszta wybiera wizytę w urzędzie gminy.

Do obsługi konta w CEIDG wystarczy bezpłatny profil zaufany ePUAP – alternatywa dla bezpiecznego podpisu elektronicznego w kontaktach z administracją publiczną. Jego aktywacja wymaga jednej wizyty w urzędzie. Dzięki profilowi zaufanemu można zalogować się w CEIDG i samodzielnie modyfikować dane, dokonać poważniejszych operacji, np. zawieszenia działalności gospodarczej czy wyrejestrowania.

Warto zwrócić uwagę, że platforma ePUAP ma swoje słabsze momenty, gdy jest przeciążona – po prostu się zawiesza. Sytuacja może się zmienić wraz z uruchomieniem planowanej całkiem nowej wersji platformy ePUAP.

3. Urzędy skarbowe: e-deklaracje.gov.pl          

Przedsiębiorcy powszechnie wiedzą natomiast, że przez internet mogą rozliczyć się z podatków. Służy do tego rządowy portal edeklaracje.gov.pl. Przez edeklaracje.pl można wywiązać się z obowiązku przesłania do fiskusa druków PIT, VAT, a także podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wydaje się, że firmy coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania. Dane Ministerstwa Finansów wskazują, że w tym roku najwięcej złożonych dokumentów stanowiły druki PIT–11– do tej pory już ponad 8 mln. Z kolei 3,9 mln deklaracji – to VAT-7. Popularność e-deklaracji buduje to, co jest hamulcem w rozwoju innych usług e-administracji, a więc brak konieczności posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego, tudzież profilu zaufanego ePUAP. Identyfikacja podmiotu składającego zeznania podatkowe odbywa się przez wybrane dane z zeznań archiwalnych. System udostępnia interaktywne formularze, po wypełnieniu i wysłaniu których przedsiębiorca otrzyma urzędowe poświadczenie odbioru. Przez system można przekazać również formularze podatkowe wygenerowane z programów do obsługi księgowej używanych przez przedsiębiorców. Analogiczne zasady dotyczą korekt deklaracji.

Stopniowo funkcjonalności systemu e-deklaracje ma przejmować Portal Podatkowy. Pierwotnie zapowiadano, że ruszy 18 sierpnia br., ale Ministerstwo Finansów przesunęło start systemu na marzec 2015 r.

4. ZUS: pue.zus.pl

Od dwóch lat w pełni zinformatyzowane są kontakty przedsiębiorców z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Platforma usług elektronicznych www.pue.zus.pl pełni kilka funkcji. Po pierwsze informacyjną. Przedsiębiorca może sprawdzić, czy jako płatnik jest na bieżąco rozliczony ze składek na ubezpieczenia społeczne. W razie nieprawidłowości – ma możliwość szybkiego ich wykrycia, a następnie zgłoszenia ich do ZUS. Po drugie – może tą drogą złożyć wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu, a także wygenerować i wysłać dokumenty rozliczeniowe, zgłosić lub wyrejestrować ubezpieczonych, za których opłaca składki.

Jeżeli przedsiębiorca nie posiada profilu zaufanego ePUAP, po założeniu konta w serwisie pue.zus.pl  musi przyjść do oddziału, żeby potwierdzić tożsamość. Podobnie jak w przypadku e-deklaracji – integralną częścią platformy są moduły zawierające aktualne wzory dokumentów czy też wysokości stawek składek.

5. Elektroniczny sąd: e-sad.gov.pl

Z nowoczesnych rozwiązań przedsiębiorca może skorzystać również w sytuacji, gdy chce wyegzekwować od nierzetelnego kontrahenta zaległe płatności za dostarczone produkty czy usługi. Tego typu sprawami zajmuje się tzw. e-sąd. Prowadzi on postępowania upominawcze, które w przypadku świadczeń pieniężnych kończą się wystawianiem nakazu zapłaty. Dokument stanowi później podstawę do przymusowego wyegzekwowania należności od dłużnika. Aby wnieść pozew do e-sądu, trzeba na wskazanej stronie internetowej (www.e-sad.gov.pl) utworzyć konto użytkownika (odbywa się to całkowicie przez internet). Weryfikacja właściciela konta trwa kilka dni, ale odbywa się bez udziału przedsiębiorcy, bo sąd sam sprawdza daną osobę w bazie PESEL. Posiadanie konta jeszcze nie wystarczy. Dodatkowo niezbędny jest bezpieczny podpis elektroniczny. Po przygotowaniu treści pisma należy je przesłać drogą elektroniczną, opatrując je takim podpisem – to jedyna dopuszczalna forma komunikacji z e-sądem. Zaletą jest niższa niż w postępowaniu przed sądem stacjonarnym opłata, którą należy uiścić za pośrednictwem konta bankowego lub karty płatniczej i której wysokość odpowiada 1,25 proc. wartości przedmiotu sporu. Po zbadaniu sprawy e-sąd wystawia wspomniany nakaz, który wierzyciel odbiera, korzystając z założonego wcześnie konta użytkownika. Należy jednak pamiętać, że e-sąd pomoże w sprawach, które nie budzą wątpliwości i wiadomo, kto komu powinien zapłacić. Jeśli jednak sprawa nie jest ewidentna, problem musi stać się przedmiotem rozpoznania w tradycyjnym postępowaniu cywilnym.

6. Krajowy Rejestr Sądowy: ems.ms.gov.pl

Publiczne ewidencje są kopalnią wiedzy. Na przykład z CEIDG można dowiedzieć się, kto jest pełnomocnikiem danego przedsiębiorcy. Dzięki czemu zweryfikować, czy osoba, która za takowego się podaje, rzeczywiście reprezentuje określoną firmę.

Pobranie wydruku o spółkach z Krajowego Rejestru Sądowego odpis KRS). Takie pismo ma moc dokumentu urzędowego. W skład KRS wchodzi Rejestr Dłużników Niewypłacalnych, w którym umieszczone są dane o podmiotach unikających regulowania zobowiązań. Od lipca tego roku można również elektronicznie sprawdzić księgi wieczyste, znając ich numer. Dzięki temu przedsiębiorca dowie się, czy jego kontrahent rzeczywiście dysponuje majątkiem, na który się powołuje. Przydatne są również biura informacji gospodarczej, choć są to podmioty spoza struktury administracji publicznej. Dane o kontrahencie i jego długach można pozyskać od biur drogą elektroniczną.

7. Zamówienia publiczne: ogłoszenia i aukcje

Lektura Biuletynów Informacji Publicznej, w których podmioty publiczne zamieszczają dane o zamówieniach, weszła już chyba w krew wszystkim przedsiębiorcom pragnącym zarabiać na realizacji zleceń dla urzędów.

 Często ogłoszenia o zamówieniu publicznym oraz przebieg części procesu udzielania zlecenia odbywa się przez internet. Chodzi o aukcję elektroniczną, która – jeśli zamawiający tak zdecyduje – jest końcowym etapem przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a także negocjacji z ogłoszeniodawcą. Odbywa się ona za pośrednictwem platformy usług elektronicznych udostępnionej przez Urząd Zamówień Publicznych. Co ciekawe, przedsiębiorca nie może samodzielnie założyć na niej swojego konta. Czyni to zamawiający, jeśli oczywiście zaprosi daną firmę do udziału na tym etapie udzielania zamówień. W ramach aukcji elektronicznej przedsiębiorcy poprawiają swoje oferty chcąc wygrać z konkurencją, na przykład obniżając cenę swojej oferty (tzw. postąpienia). Na tym etapie niezbędne jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego, co pokazuje, że nawet w erze profilu zaufanego ePUAP rezygnacja z podpisu nie zawsze jest korzystna. W odpowiedzi przedsiębiorca otrzymuje od zamawiającego informację zwrotną, jak punktowana jest jego oferta w wyniku jej ulepszenia oraz jaki dystans dzieli daną firmę od najlepszej w danym momencie oferty.

 Źródło; Gazeta Prawna,

Warszawa